25. سفیران آزاده
یکی از نتایج دفاع مقدس، اثبات ایمان و پایمردی جان بر کفان ایران اسلامی است که این موضوع را در سیاهچالهای دوران اسارت به نمایش در آوردند. همهی ما باید اعتقاد و پایبندی به اسلام و ولایت را از این عزیزان سرمشق گرفته، به دیگران هم منتقل کنیم. دلاور مردان ما در زیر شکنجههای سخت و در میان مرگ و زندگی، حاضر نبودند حتی به صورت زبانی به مقدسات خود توهین کنند. این اعتقاد و ایمان زلال، که در واقع مرحلهی حق الیقین ایمان است، باعث حیرت شکنجهگران بعثی میشده است. به راستی اگر دفاع مقدس نبود، جوهر ایمان و روح پرصلابت آنان شناخته نمیشد. دل به دریا زدن و دم نزدن میخواهد هرکســــی را نرسد زندگی طوفانی
26. مشارکت فعال زنان
از افتخارات دوران دفاع مقدس، حضور پرشور زنان در همهی صحنهها به ویژه در امر پشتیبانی و امدادرسانی به جبهه است. زنان متعهد ما نهتنها با تربیت فرزندان مبارز، نیروی انسانی مورد نیاز جبههها را تأمین میکردند، بلکه با مشارکت فعال در امور پشتیبانی، وظیفهی مضاعفی را عهدهدار میشدند. از همه مهمتر، همسرانی که جای پدر را در خانواده پر نموده، سرپرستی فرزندان شهید را عهدهدار میگردیدند، در واقع زینبوار پرچم شهادت و ایثار را به دوش میکشیدند و امروز هم به عنوان آیههای مجسم ایثار و پیام آوران فرهنگ حماسه و شهادت بر ناصیهی فرهنگ ما میدرخشند.
27. تأثیر در تحکیم روابط اجتماعی و روح برادری
از برکات دفاع مقدس، تقویت معنوی معاشرتها و تحکیم روابط اجتماعی بود؛ به طوری که صمیمیت و برادری و صلهی رحم در بین مردم تقویت شده بود. ای بسا با حضور در مراسم بدرقهی رزمندگان جهت اعزام به جبههها یا شرکت در مراسم تشییع شهدا، بسیاری از کینهها و ناراحتیها بین مردم بر طرف میشد و قطع رابطهی چندین سالهی خانوادهها را به دوستی مبدل میکرد و یا حضور در مزار شهیدان، پستی و زشتی دنیاطلبی را در مقابل دیدگان مجسم مینمود
و از همان جا انسان تصمیم میگرفت که برای هر کس که به سبب دنیا ناراحتی ایجاد کرده است، طلب حلالیت کند.
28. تحکیم بنیان خانوادهها
یکی از برکات جنگ، تحکیم بنیان خانوادهها و تقویت روابط عاطفی اعضای آن بود و حتی اگر پدر یا فرزند خانوادهای شهید میشد، حضور معنوی او باعث تحکیم بنیان و تضمین امنیت خانواده میشد. در آغوش کشیدن رزمنده به هنگام خدا حافظی توسط اعضای خانواده، فضای سرشار از عاطفه و محبت را به جامعه تزریق میکرد. ای بسا افرادی که با دیدن این منظرهها متأثر شده، کانون سرد خانوادهی خود را با الهام از عواطف رزمندگان، به گرمی و احساس و مهربانی مبدل میکردند.
29. تأثیر در فرهنگ عمومی کشور
از برکات دیگر دفاع مقدس، تسخیر فرهنگ عمومی کشور بود؛ به طوریکه آنچه مورد توجه همگان بود، دفاع از کشور و تعقیب و تنبیه دشمن متجاوز بعثی بود. وقتی امام راحل(ره) فرمودند: «جنگ در رأس امور است»، به واقع همگان جنگ را در اولویت کارها و تصمیم گیریها قرار داده بودند، و منافع شخصی و فردی، همه فدای مصالح جنگ شده بود. فرهنگ جهاد و مبارزه، آن چنان بر افکار عمومی غالب شده بود که هر کسی ارزش و تأثیر اجتماعی و سیاسی خود را با تواناییهای دفاعی خود تعریف میکرد و پیوند همهی توفیقات و موفقیتها با حوادث دفاع مقدس، اساس مناسبات اجتماعی و سیاسی را تشکیل میداد.
30. شناخت دوست از دشمن
در دوران دفاع مقدس، صف مجاهدان از قاعدان جدا گردید. مدعیانی که به طمع قدرت و ثروت، انقلابی شده بودند، از ترس جان و مال خود به گوشهای خزیدند و فرزندان خود را به کشورهای خارج فرستادند و به تعبیر امام راحل(ره)، تنها پا برهنگان و کسانی که درد فقر را چشیده بودند، تا پایان راه با ما بودهاند. همچنین امام راحل(ره) در این باره فرمودند: «ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختهایم.»
31. تجربهی دفاع باز دارنده و همه جانبه
ما در جنگ از سوی دشمن غافلگیر شدیم و آمادگی برای دفاع در آغاز تجاوز سراسری دشمن وجود نداشت. بزرگترین درسی که از دفاع مقدس آموختهایم، این است که همواره باید در اوج آمادگی دفاع بازدارنده باشیم. این استراتژی همچنان از سوی مسؤولان مربوط دنبال میشود. در استراتژی دفاعی ما، تهاجم جایگاهی ندارد، بلکه سیاست ما بازدارندگی است، و در این سیاست، موازنهی قوا شرط اصلی است، و استراتژی بازدارندهی دفاعی در صورتی تحقق مییابد که این شرط مهم لحاظ شود.
32. احیای نقش مساجد در دفاع مقدس
مساجد و ائمهی جماعات، از بدو ظهور اسلام در نشر معارف اسلامی و استحکام حکومت اسلامی بسیار نقش آفرین بودهاند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، شاهد تأثیر شگرف مساجد در معرفی انقلاب اسلامی و ساماندهی نیروها به ویژه بسیج مردمی در دوران دفاع مقدس و نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بودیم، که اهم آنها عبارتند از:
1 ـ32. مسجد؛ اولین پایگاه حکومت اسلامی
هستهی اولیهی حکومت اسلامی در مسجد پیریزی شده بود. زمانیکه رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از مکه به مدینه هجرت کردند، با همکاری مهاجرین و انصار مسجد قبا را بنا نهادند و عملاً با احداث این مسجد، بنیان حکومت اسلامی شکل گرفت. حضور رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درمسجد و رسیدگی به امور مردم در کنار برگزاری نماز و عبادت، جلوهی خاصی به مسجد بخشیده بود. مسجد، همچنین مرکز تعلیم و تربیت دینی مسلمانان و فراگیری اصول حکومت داری به ویژه عدالت بوده است، از این رو قرآن کریم میفرماید:
«قُلْ اَمَرَ رَبّی بِالْقِسْطِ وَاَقیموُا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلّ مَسْجِدٍ وَّ ادْعُوهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ»
«بگو: پروردگارم امر به عدالت کرده است، و توجه خویش را در هر مسجد و به هنگام عبادت به سوی او کنید و او را بخوانید؛ در حالی که دین خود را برای او خالص گردانیدهاید.»
2ـ 32. مسجد، محور وحدت
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ همزمان با احداث بنای مسجد قبا، درس مشارکت و همدلی را عملاً به مسلمانان آموختند؛ به گونهای که مهاجرین و انصار در احداث بنای مسجد دوشادوش هم کار میکردند و صفا و صمیمیت بین آنها روز به روز بیشتر میشد. از این رو مسجد، محور وحدت و همدلی بود و مسجد ضرار که باعث تفرقهی بین مؤمنان بود، ویران گردید. «وَّالَّذینَ اتَّخَذوُا مَسْجِداً ضِراراً وَّ کُفراً وَّ تَفْریقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ اِرْصاداً لِّمَنْ حارَبَ اللهَ وَ رَسُولَه مِنْ قَبْلُ...» «کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان به مسلمانان و تقویت کفر و تفرقه افکنی مؤمنان و کمینگاه برای کسی که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بودند.» بنابراین، مسجد ضرار اصلاً مسجد نبود، زیرا اصالت و حقیقت مسجد بر پایهی تقویت ایمان و وحدت بین مسلمانان است، نه تفرقه.
3 ـ32. مسجد، تنها رسانهی مطمئن
مسجد در صدر اسلام تنها مرکز اطلاعرسانی به مردم بود. خبر، حوادث و پیشامدهای مهم ـ مخصوصاً تصمیم برای غزوات ـ در مسجد به مسلمانان اعلام میشد. گاهی تصمیمات مهم حکومتی در مسجد به اطلاع مردم میرسید. مسلمانان هم تنها خبری را صحیح و معتبر میشمردند که از طریق مساجد و ائمهی جماعات منتشر میشد. مساجد، در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نقش اولیهی خود را بازیافتند؛ به طوری که خبرهای مهم انقلاب اسلامی ـ به ویژه اعلامیهها و پیامهای امام خمینی(ره) ـ از طریق مساجد به نیروهای انقلابی میرسید. همچنین در دوران دفاع مقدس، نیازهای جبهه ـ اعم از نیرو و امکانات و تدارکات و پشتیبانی ـ از طریق مساجد به اطلاع امت شهید پرور میرسید، و مردم هم عاشقانه در حد توان اقلام مورد نیاز جبههها را تأمین میکردند و زیباترین مشارکت مدنی و دینی را با این عمل به نمایش میگذاشتند. همچنین خبر اعزام نیروهای بسیجی از مسجد به اطلاع نمازگزاران میرسید و زن و مرد خود را برای بدرقهای با شکوه آماده میکردند و با قرآن و دستههای گل و یا دستمال و پارچههای یادگاری، مراسم بدرقه را آذین میبستند. همچنین خبر شهادت بسیجیهای مسجد و مراسم تشییع پیکر آن عزیزان، از طریق روحانی مسجد و اعضای هیأت امنا و پایگاه بسیج مسجد به مردم اطلاع داده میشد و همگان با حضوری معنوی و دیدگانی اشکآلود، در مراسم تشییع و تدفین شهدا شرکت میکردند و تشکر و قدردانی خود را از این طریق به حماسه آفرینان دفاع مقدس ابراز میداشتند. امروزه عنصر مهم در اطلاعرسانی، صدق راوی و حقیقت خبر است، که حتی بنگاههای عظیم خبری جهان را با چالش جدی مخاطبان مواجه کرده است، اما قداست مسجد و پیشینهی تاریخی آن، اعتماد همگان به ویژه نمازگزاران را به صداقت خبررسانی مساجد افزوده است و به صراحت میتوان گفت که مساجد سالمترین مراکز خبررسانی به مردم هستند.
4 ـ32. مسجد و روحانیت
اگر چه باید در مقالهای مستقل به نقش مهم روحانیت در دفاع مقدس پرداخت، اما در این جا به مناسبت مساجد، باید اشارهای به نقش ارزندهی آنان نمود؛ به طوری که رابطهی مسجد با روحانیت مثل رابطهی جسم با روح است. بالندگی و فعالیت چشمگیر مساجد در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، مرهون زحمات و هدایتگریهای خالصانهی روحانیت است. اگر مساجد مراکز اطلاعرسانی بودند، در واقع اساس این اطلاعرسانی، روحانی مسجد بوده است. زبان صادقانه و جذاب روحانیت و تأثیرگذاری عمیق آن در افکار عمومی مردم، از نکات مهم تبلیغ و اطلاعرسانی در نظام جمهوری اسلامی است، که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روحانی صادق و فداکار، نهتنها مردم را به مبارزه با رژیم طاغوت و حضور در صحنههای انقلاب دعوت میکرد، بلکه خود پیشاپیش همه در میدان نبرد حاضر بود. پیروزی انقلاب اسلامی مرهون روشنگریها و هدایت ظریف روحانیان بود، که به عنوان نمایندگان امین و مخلص انقلاب در دلهای مردم میدرخشیدند. همچنین در دوران دفاع مقدس، نقش و حضور فعال روحانیت از سنگر مساجد تا سنگر جبهههای غرب و جنوب کشور، از صفحات زرین کتاب تاریخ دفاع مقدس است؛ حتی عبور داوطلبانه از میادین مین و پیشتازی در شهادت، قداستی جاودانه به روحانیت فداکار بخشیده است. همدلی و همزبانی روحانیت در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، از اسرار ناگشودهای است که هنوز نسل حاضر ما از آن اطلاع روشن و کافی ندارد. اگر این راز خوب کشف شود، در واقع راه نشر ارزشهای دفاع مقدس هم کشف میگردد و آن حفظ پیوند معنوی مسجد با روحانیت است که عدم اهتمام به آن، چالشهایی جدی را متوجه نظام جمهوری اسلامی خواهد کرد.
5 ـ32. تربیت نیروهای مبارز
مسجد، مدرسهی تعلیم و تربیت نیروهای مبارز و انقلابی بوده است. وقتی دینستیزی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور مورد توجه رژیم طاغوت قرار گرفت و حتی بقای حکومت ننگین خود را در انحراف جوانان و دیانتزدایی در مدارس و دانشگاههای کشور دید، از هر اقدامی که جوانان را به دین و روحانیت بدبین کند، دریغ ننمود. در این راستا، گرایش جوانان مؤمن و خدا جو به مساجد و وعظ روحانیت، شتاب بیشتری گرفت؛ تا جایی که جوانان انقلابی که به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفته، انقلاب عظیم اسلامی را در ایران به پیروزی رساندند، همگی تربیت شدگان مساجد و روحانیت آگاه و انقلابی بودهاند. همچنین حضور مستمر و چشمگیر جوانان و نوجوانان فداکار و مؤمن در جبهههای نبرد و مقاومت و پایداری هشت سالهی آنان در برابر دشمن خطرناکی چون صدام، مرهون تربیت معنوی و اخلاقی مساجد کشور بوده است. امروز مسؤولان کشور برای حفظ هویت دینی و معنوی انقلاب، باید به مساجد اهتمامی ویژه کنند و نقش کارساز و مؤثر دوران انقلاب و دفاع مقدس را به آن بازگردانند. غفلت از مساجد و نقش آن در تداوم ارزشهای انقلاب اسلامی، در واقع کمک به نقشههای شوم دشمن در تخریب نقش مساجد و روحانیت است؛ چنان که امام خمینی(ره) فرمودند: «اینها از مساجد بد دیدند؛ خصوصاً در این دو سه سال اخیر، مسجد یک محلی بود که مردم را به نهضت و قیام بر ضد ظلم تهییج کرد. اینها میخواهند این سنگر را بگیرند.» «امروز ما برای تربیت نیروهایی که انقلاب و دستاوردهای خونبار آن را حفظ کنند، نیاز مبرم به مسجد و اصول تربیتی روحانیت همانند گذشته داریم.» «این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد، و مساجد بحمدالله اکثراً این طوری است. اشخاصی که در مسجد میروند، باید تربیت بشوند به تربیتهای اسلامی. مساجد را خالی نگذارید. آنهایی که میخواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دور کنند از مراکز تعلیم وتربیت، آنها دشمن شما هستند.»
6 ـ32. تشکیل بسیج مردمی
پس از تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی(ره) در 5 آذر 1358، مساجد به عنوان بهترین نماد حضور مردم، اولین پایگاههای بسیج را به خود اختصاص دادند. نمازگزاران خدا جو و متعهد و انقلابی، به منظور حضور نظامی و ارایهی فعالیتها و مهارتهای علمی و هنری و تبلیغی خود، استقبال قابل توجهی از پایگاههای بسیج مساجد نمودند. زمانیکه نقش مساجد در شناسایی و اعزام نیروهای مستعد پررنگتر شد، جوانان عاشق جبهه حضور مؤثری در پایگاههای بسیج یافتند، و هر یک با ارایهی توانمندیهای رزمی و تخصصی، آمادگی خود را برای حضور در جبهههای نبرد اعلام داشتند. از نکات قابل توجه این است که نیروهای رزمنده به هنگام اعزام، به اعضای خانوادهی خود سفارش میکردند که جای خالی آنها را در مسجد و پایگاه بسیج پر کنند و شهدا نیز در وصیتنامههای خود کراراً سفارش امام خمینی(ره) را دربارهی مسجد به خانوادهها و بستگان خود گوشزد میکردند که: «مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ کنید.»
7 ـ32. پایگاه تبلیغ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
مساجد از مراکز مهم تبلیغ جهانی انقلاب اسلامی و ارزشهای دفاع مقدس به شمار میآیند. نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان میدهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال میکردند. مسؤولان و شخصیتهای سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل مینمودند. در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبههها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیشتر از تریبونهای مساجد برای مردم تبیین میشد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیاتهای مهم، در مساجد حضور پیدا میکردند، و دربارهی چگونگی عملیاتها و دستاوردهای آن ـ به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقهای و جهانی ـ سخن میگفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را بهعنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل میسپردند و برای دیگران نقل میکردند.
8 ـ 32. جمع آوری کمکهای مردمی توسط مساجد
مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبههها و نیز محل جمعآوری کمکهای مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمکهای مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمکرسانی به جبههها شگفتآور بود. پیرمردی را میبینی که انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان با ارزشترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان مینماید و از این که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبههها را ندارد، گریه میکند؛ یا پیرزنی را میبینی که با اهدای چند تخم مرغ محلی، خود را در دفاع مقدس سهیم میداند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامهای برای رزمندگان به مسجد میآورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم میکنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیهی خود را در شب اول عروسی به ستاد کمکهای مردمی تحویل میدهند؛ و دهها مورد دیگر، که شگفتانگیزترین جلوههای ایثار و حماسهی این ملت در تاریخ دفاع مقدس است. از آن مهمتر، هنگامیکه دشمن بعثی از نبرد رو یا رو با رزمندگان اسلام در جبههها درمانده میشد و ددمنشانه مناطق مسکونی، آموزشی و مراکز درمانی را مورد حملات شدید هوایی و موشکی خود قرار میداد، مردم سراسیمه برای اهدای خون و ... به بیمارستانها مراجعه میکردند. این حرکتهای خدا پسندانه و ایثارگرانهی مردم، موجب دلگرمی رزمندگان و فرماندهان و مسؤولان کشور میشد؛ تا جاییکه احساس مسؤولیت و انگیزه برای احقاق حقوق مردم و تنبیه متجاوزان در آنان تقویت میگردید. تجلی ایثار و ایمان ملت خداجوی ایران در مساجد، مصداق این حدیث نورانی نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «المسجد بیت کل تقی» خدای متعال هم عنایت و رحمت واسعهی خود را چون باران بهاری بر دلهای خرم و سرسبز مردان و زنان ما نازل کرد، تا حماسهای ماندنی و خواندنی را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند و بر افتخار دفتر مجاهدان و پاکبازان راه خون و شهادت بیفزایند و ابواب فضل الهی را بر روی بندگانش بگشایند.
9 ـ 32. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
یکی از تأثیرات مهم مساجد در دوران دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. عمدتاً تشییع شهدا از مساجد محلهها شروع میشد و آحاد مردم با حضور بستگان و نزدیکان شهدا در مساجد، محفلی روحانی و معنوی را برپا مینمودند و با توسل به ائمهی معصومین(علیهمالسلام) و ارواح شهدا، برای پیروزی رزمندگان و رسوایی دشمنان اسلام، خالصانه دعا میکردند. همچنین برگزاری مراسم شهدا در مساجد و دعوت از سخنرانان و صاحب نظران، از فعالیتهای مهم روحانی و بسیج مساجد به حساب میآمد. تشریح فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی ویژگیهای اخلاقی و اجتماعی شهدا، تأثیر به سزایی در روحیهی مردم بهویژه جوانان داشت. بسیاری از ابعاد شخصیتی و اخلاقی رزمندگان، پس از شهادت آنان برای مردم بازگو میشد و حتی نزدیکان رزمندگان بعد از شهادت عزیرانشان متوجه میشدند که چه افراد بزرگواری برای شهادت گلچین شدهاند، و خداوند خریدار جان عاشقانی است که جز به وصال او نمیاندیشند و در آتش فراق او میسوزند. به قول حافظ: ای گل تو دوش داغ صبوحی چشیدهای مـــا آن شـقـایـقیــم کـه با داغ زادهایـم رزمندگان ما مصداق این حدیث قدسی بودهاند: «اولیائی تحت قبائی». یعنی دوستان واقعی من تحت پوشش محبت من هستند و در بین مردم گمنام و ناشناختهاند؛ غبار فروتنی بر چهرهی آنان نشسته است و دوست ندارند کسی از آنها تعریف کند. بر خلاف ما که دوست داریم همه از ما ـ راست یا دروغ ـ تعریف کنند، آنان تعریف خود را خلاف بندگی و عبودیت میدانستند، و حتی دوستانی که آنان را میشناختند، راضی نبودند که چیزی در وصف آنها بگویند. اما بعد از شهادت که دوستان و همرزمان از خصوصیات اخلاقی و سلوک عرفانی و حماسه آفرینیهای آنان سخن میگفتند، همه در حیرت فرو میرفتند که چگونه با این عمر کوتاه و سن کم به آن مقامات بلند معنوی و عرفانی نایل آمدند. بیان اوصاف و خاطرات شهدا در مساجد، تأثیر الگویی فراوانی در جوانان داشت و یکی از عوامل مهم تشویق آنان جهت اعزام به جبههها بود. افسوس که بعد از دفاع مقدس این استوانههای ایمان و شهادت فراموش شدهاند و بعضاً با یاد و آثار آنان هم برخوردی مصرفی با ذائقهی روزمرّگی میشود، و مساجد رفته رفته از طنین حماسهی آنان بیبهره میشوند و فرهنگ عافیت جویانه، طعنه به میراث خونبار آنان میزند، و باغبان ناشی، گل را به جای خار وجین میکند. در آن باغی که گلچین باغبان است فغــــان بلبـلان بر آسمـــــان اسـت
10 ـ32. نقش مساجد در نشر ارزشهای دفاع مقدس
مساجد پس از دوران دفاع مقدس نقش مهمی در نشر ارزشهای دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاهها، تهیهی روزنامههای دیواری و تبلیغات عمومی، از جمله فعالیتهای مساجد پس از دفاع مقدس محسوب میشود. شهیدان دربارهی مسجد سفارشهای فراوان نمودهاند؛ از آن جمله: راه ما را با حضور در مساجد ادامه دهید. شهیدان، شب وروز به روی گلدستههای مساجد نشسته و هنگام اذان به درب مسجد مینگرند که کدام یک از دوستانشان در نماز جماعت حاضر میشوند. شهیدان، نام بچههای مسجد را نوشته و نزد امام حسین ـ علیه السلام ـ میبرند، تا آنها را به عنوان شیعهی واقعی خود انتخاب کند و اعمالشان را تأیید نماید. شهیدی دیگر در وصیتنامهی خود مینویسد: نام و خاطرهی ما را در مساجد زنده نگه دارید، زیرا ما در مساجد با حقایق دین و عاشورا آشنا شدیم. در مسجد جز یاد خدا همه چیز فراموش میشود، و راز این آیه در مسجد میفهمیم: «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلِّه فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً». و همانا مساجد از آن خداست. پس هیچ کس را با خدا نخوانید. با توجه به سفارشهای شهدا، متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیتهای فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزشهای دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهیدان نهادینه کنند. همان گونه که مساجد و روحانیت در پیدایش ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند، اینک در حفظ و نشر ارزشها و حماسههای دوران دفاع مقدس هم نقش کلیدی و حساسی به عهده دارند، از این رو برای آن که مساجد در این زمینه به کارآمدی خود برسند، توجه به موارد زیر ضروری است:
الف. تحقق مردم سالاری دینی در مساجد
یکی از بسترهای عینی پیوند دین با مردم، مسجد است. از این رو، زمانی مردم سالاری دینی در کشور تحقق عینی پیدا میکند که مسؤولان و کارگزاران کشور، مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزههای دینی با مردم بدانند، و ائمهی جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نیازهای آنان مغتنم بشمارند.
ب. مسجد؛ مرکز فعالیتهای فرهنگی
لازم است کارهای فرهنگی و تبلیغات دینی با محوریت مساجد انجام شود؛ بودجه و سرمایههای فرهنگی در اختیار مساجد قرار گیرد؛ و بر اساس روز شمار انقلاب و دفاع مقدس، مجالس تبلیغی و علمی، با شکوه هر چه تمامتر در مساجد برگزار گردد.
ج. مسجد؛ مرکز مطالبات مردم
وقتی مسجد به عنوان بنیادیترین نهاد دینی و مدنی تحکیم یابد، آحاد مردم به مساجد هجوم میآورند، زیرا در کنار نیازهای معنوی و عبادی، مطالبات مادی و روزمرهی خود را نیز از طریق مساجد تأمین شده میدانند.
د. مسجد و پیوند دین با سیاست
پیوند دین با سیاست با شعار تحقق پیدا نمیکند. مساجد در طول تاریخ فعالیت خود نشان دادهاند که برای راهبردی کردن اتحاد دین و سیاست، نقش اول را بهعهده دارند. بسیاری از شاهان برای مشروع جلوه دادن حکومت خود، در ظاهر به مساجد و روحانیت نزدیک میشدند؛ در حالیکه انقلاب اسلامی ما ماهیتی دینی دارد و باید پیوند باطنی خود را با مساجد حفظ کند. اگر انقلاب اسلامی بخواهد هویت دینی خود را منهای مساجد دنبال کند، عملاً در چالش سکولاریسم گرفتار خواهد شد.
ه . مسجد؛ محل پیوند نسل امروز با فردا
مساجد، همان طور که خانهی رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزشها و اهداف والای آنان به حساب میآیند. اگر مسؤولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزشهای دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجههای کلان در هاضمهی هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاههای مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزشهای دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثهی عاشورا را در گنجینهی تاریخ خود حفظ نمودهاند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینهی تاریخ این ملت خواهند داشت.
دستاوردهای بین المللی و منطقهای دفاع مقدس
1. تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران ناخود آگاه به جنگی تمام عیار فراخوانده شد که بر اساس پیش بینی کارشناسان نظامی و سیاسی، توان مقابلهی ایران سه روزه بود. اما پس از هشت سال دفاع دلیرانهی رزمندگان، نهتنها دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند، بلکه در اوج درماندگی و عجز قرار گرفت، و همگان به عظمت، پایداری و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف نمودند. امام راحل(ره) در این باره فرمودند: «ما در جنگ ریشههای انقلاب پربار اسلامیمان را محکم کردیم.» تحقیقاً اگر امریکا طی هشت سال، اقتدار ملت ما را ندیده بود، در سال 2003 به جای حمله به عراق، ایران را مورد حمله قرار میداد. اما آنچه که همواره موجب انصراف دشمن از حمله شده، تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بوده است.
2. تضمین استقلال کشور
کشوری که مقتدر است، استقلال دارد. دشمن بعثی طی هشت سال، استقلال و آزادی ما را به چالش کشاند، اما با اثبات اقتدار نظام توسط رزمندگان، استقلال کشور نیز تضمین شد. اگر همهی آحاد ملت و بهخصوص احزاب سیاسی کشور، استقلال و آزادی ایران اسلامی را مرهون مجاهدت رزمندگان و خون مقدس شهدا ندانند، میتوان گفت با الفبای سیاست آشنایی ندارند.
3. تولد استراتژی نوین دفاعی
امروزه استراتژیهای دفاعی و تهاجمی بر اساس مبانی کلاسیک و علوم نظامی تعریف میشوند؛ اما در دفاع مقدس، دنیا با شکلی از دفاع مواجه شد که نیروی انسانی و ارادهی درونی او نقش اول را در دفاع داشت. عنصر ایمان و عشق به خدای متعال، امروزه مقولهای است که در محافل علمی و نظامی جهان به عنوان یک استراتژی نوین مورد مطالعه است.
4. ایجاد الگوی مبارزه با قدرتهای بزرگ
از برکات هشت سال دفاع مقدس، ارایهی الگویی از مبارزه برای کشورهای اسلامی و جهان مستضعفان است. امام راحل(ره)، یکی از برکات جنگ را الگوگیری کشورهایی چون فلسطین، افغانستان و ... در مبارزه علیه ستمگران و سلطهگران دانستهاند. اینک به برکت دفاع مقدس، کابوس شکستناپذیری قدرتهای بزرگ در اذهان جهانیان شکسته شده است؛ به طوری که امام راحل(ره) فرمودند: «ما در جنگ، ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم.»
5. اثبات مظلومیت ایران در جهان
جمهوری اسلامی ایران که مورد هجوم ناجوانمردانهی دشمن قرار گرفته بود، فریاد مظلومیت خود را به گوش جهانیان و مجامع بین المللی رسانده بود، ولی توجه جدی به خواستههای ایران نمیشد؛ گویی همگان میخواستند صدام پیروز میدان شود، اما صدور قطعنامهی 598 و اعلامیهی دبیرکل وقت سازمان ملل و نیز تجاوز عراق به کویت که اعتراف رسانهها و کشورهای مختلف مبنی بر متجاوز بودن عراق را در پی داشت، سند مظلومیت جمهوری اسلامی ایران را امضا نمود و همگان به حقانیت ایران اعتراف کردند.
6. رشد روابط سیاسی و دیپلماسی با کشورها
وقتی کشورهای جهان، به ویژه کشورهای منطقه، اقتدار و ثبات نظام جمهوری اسلامی را در دوران دفاع مقدس مشاهده کردند، خواهان توسعهی روابط همه جانبه با ایران اسلامی شدند. حتی کشورهایی که تحت تأثیر تبلیغات دروغین استکبار جهانی قرار گرفته بودند، در دوران دفاع مقدس دریافتند که انقلاب اسلامی، نهتنها قابل شکست نیست، بلکه ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم دارد. حجم فعالیت دیپلماسی و تردد نمایندگان سیاسی کشورها، به ویژه هنگامی که رژیم عراق به کویت حمله کرد، رشد قابل ملاحظهای یافت؛ حتی اعتراف بعضی از کشورها به حمایت از صدام در جنگ و متجاوز بودن رژیم عراق، از جمله مباحث دیدارهای دیپلماسی بوده است.
7. اعتقاد به نقش ایران در تأمی
(ادامه مطلب)
تهیه و تنظیم کننده : پایگاه فرهنگی اجتکاعی شفیق فکه
|