واکنش دشمن در برابر توان دفاعی ایران و اقدامات سازمان ملل دشمن که توان رویارویی با رزمندگان اسلام را در جبهههای نبرد از دست داد به سیاستی روی آورد که نقض تمامی قوانین بینالمللی و حقوق انسانی را در پی داشت اینک به عمدهترین آن موارد میپردازیم: 1 ـ عقبنشینی از مواضع اشتغالی دشمن برای نجات نیروهای درمانده خود در برابر ضربات کوبنده رزمندگان اسلام اغلب مناطق را تخلیه و به مرزهای بینالمللی بازگشت نمود نام این عمل را «عقبنشینی تاکتیکی» نهاد. 2 ـ تجهیز و سازماندهی گروهک منافق رژیم عراق با پناه دادن به افراد گروهک منافقین بویژه سران آنها، علاوه بر استفاده جاسوسی و جمعآوری اطلاعات از داخل به تجهیز و سازماندهی نظامی آنها پرداخت. این سازمان خود فروخته ضمن بمبگذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی ایران و نخستوزیری، که به شهادت شخصیتهای برجستهای چون شهید دکتر بهشتی و شهید رجائی و شهید دکتر باهنر منجر شد و نیز با ترورهای وحشیانه خیابانی زنان و مردان و کودکان بیگناه را به شهادت رساندند تا از این طریق انگیزه مردم را از رفتن به جبهههای نبرد تضعیف کنند. در کنار این جنایات، رژیم عراق قصد داشت که از آنها در جبهههای نبرد هم در قالب یگانهای رزمی استفاده کند که با قبول قطعنامه 598 از سوی ایران زمان آنرا از دست رفته دید، فلذا شتابزده آنها را در قالب عملیات (فروغ جاودان) روانه ایران کرد که همگی در کمند دلاور مردان جبهههای نبرد گرفتار آمدند و با ذلّت و خواری به هلاکت رسیدند. 3 ـ حمله به مناطق مسکونی (جنگ شهرها) رژیم عراق برای نجات خود از مهلکهای که خود بوجود آورد به هر وسیلهای ولو غیر انسانی و مغایر با موازین بینالملی متوسل میشد از جمله آن حمله به مناطق مسکونی و شهرهای مختلف ایران بود، تا با ایجاد اضطراب در مردم مانع از حضور آنها در جبههها شوند و مسئولین جمهوری اسلامی ایران را وادار به قبول صلح تحمیلی نمایند. بطوریکه سخنگوی نظامی عراق در این باره گفت: هواپیماهای جنگی این کشور حملات مهلکی را به شهرهای اهواز، پاوه، آبادان، همدان و ایلام برای سومین روز پیاپی انجام دادهاند. عراق قول داده است تا زمانی که ایران صلح را نپذیرد به این حملات ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران اگر چه بعد از خویشتنداریهای لازم و عدم اقدام مؤثر شورای امنیت مقابله به مثل را در حمله به مناطق نظامی، مراکز و تأسیسات اقتصادی دشمن آغاز کرد امّا بدلیل پایبندی به اصول اسلامی و احترام به قوانین بینالمللی هرگز به مناطق غیرنظامی حمله نکرد، جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت جمهوری اسلامی در این باره گفت: ایران توان انهدام شهر بصره را داراست، امّا در اقدام به اصول اسلامی از این کار خودداری مینماید، ولی اظهار داشت که توپخانههای ما در فاصله 10 تا 12 کیلومتری بصره قرار دارند و ما میتوانیم این شهر را با مهماتی که خود میسازیم منهدم کنیم. 4 ـ حمله به کشتیها و آلوده کردن محیط زیست رویکرد رژیم عراق به نقض قوانین بینالمللی تنها با حمله به مناطق مسکونی خلاصه نشد بلکه با زدن کشتیهای نفتی در آبراه خلیجفارس و نیز چاههای نفتی ایران، باعث اخلال در مسیر کشتیرانی و آلودگی وسیع محیط زیست شد. نشریه الانباء در این باره مینویسد: مسئولین محیط زیست در خلیجفارس اظهار داشتند که صدها تن نفت خام روزانه از دو چاه نفتی ایران به آبهای خلیجفارس نشست میکند این امر منجر به تشکیل یکی از بزرگترین لکههای نفتی در خلیج (فارس) شده است، یکی از این چاهها در منطقه نوروز در شمال غربی جزیره خارک در دوم مارس توسط نیروهای عراق مورد حمله قرار گرفته و چاه دوم با برخورد با کشتی آسیب دیده است که تاکنون در حدود صد هزار بشکه نفت حداقل به دریا نشست کرده و این امر موجب بوجود آمدن یک لکه نفتی بزرگ گشته که نگرانی کشورهای خلیجفارس را برمیانگیزد. نشریه ژون آفریک در مورد عامل این فاجعه عظیم مینویسد: مسبب آن (جنگ نفتکشها) چه کسی است؟ ابتداء عراق و متحدین عربیش. چرا؟ بخاطر شکست در جبهه عراق میخواست جنگ را بینالمللی ساخته و بدین ترتیب به صادرات نفتی ایران لطمه بزند. عراقیها به ناوهای ابرقدرتها حمله نکردند، و همه چیز نشان میدهد که این حملات با رضایت کشورهای عربی منطقه صورت گرفته است. اقدام شورای امنیت در صدور قطعنامه 540 در پی جنایات رژیم عراق مبنی بر حمله مناطق مسکونی و جنگ نفتکشها، جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 28 اکتبر 1982 از دبیر کل وقت سازمان ملل درخواست میکند تا یک گروه حقیقتیاب برای بازدید مناطق مسکونی مورد حمله عراق اعزام نماید. این درخواست مجدداً از سوی ایران در تاریخ دوم مه 1983 تکرار شد. مضافاً آنکه تأکید کرده بود که چون رژیم عراق نیز ادعای مشابهی در مورد حمله ایران به مناطق مسکونی آن کشور دارد، گروه تحقیق میتواند به کشور عراق هم اعزام گردد. دبیر کل در این زمینه با عراق نیز مشورت کرد و عراق با اعزام گروه تحقیق موافقت نموده و بدین ترتیب، گروه تحقیق از تاریخ 20 مه تا 10 ژوئن 1983 از دو کشور ایران و عراق بازدید کرد و گزارش خود را تسلیم دبیر کل نمود. گزارش گروه تحقیق بیانگر ویرانی سنگین مناطق مسکونی در ایران بواسطه نیروی هوایی، توپخانه و حملات موشکی عراق و حاوی خسارت ناچیز مناطق مسکونی در عراق بوده است. اعضای شورای امنیت پس از اطلاع از محتوای گزارش گروه تحقیق و نیز در پی عملیاتهای سلسلهای رزمندگان اسلام در تاریخ 31 اکتبر 1983 (9/8/1362) با 12 رأی موافق و سه رأی ممتنع (پاکستان، نیکاراگوئه و مالت) بدون رأی مخالف قطعنامه 540 را به شرح زیر تصویب کرد: قطعنامه 540 شورای امنیت بعد از رسیدگی مجدد به مسأله «وضعیت بین ایران و عراق» با یادآوری قطعنامه و بیانیههای گذشته خود که ضمن سایر مسایل، خواستار آتشبس کامل و خاتمه کلیه عملیات نظامی میان طرفها میباشند، با یادآوری گزارش 20 ژوئن 1983 دبیر کل در مورد هیأت تعیین شده از طرف وی برای بازرسی مناطق غیرنظامی در ایران و عراق که مورد حملههای نظامی قرار گرفتهاند و با اظهار قدردانی از دبیر کل به خاطر گزارش دقیق، متوازن و واقعبینانه وی، همچنین با قدردانی و تشویق در مورد مساعدت و همکاری دولتهای ایران و عراق با هیأت دبیر کل، و با ابزار تأسف دوباره از درگیری میان دو کشور که منجر به تلفات سنگین مردم غیر نظامی و خسارات بسیار به شهرها، اموال و زیربناهای اقتصادی شده است، «با تأیید مطلوب بودن بررسی واقعبینانه علل جنگ، 1 ـ از دبیر کل درخواست میکند به کوششهای میانجیگری خود میان طرفهای ذیربط به منظور دستیابی به یک راه حل جامع، عادلانه و شرافتمندانه که قابل قبول هر دو طرف باشد ادامه دهد؛ 2 ـ کلیه موارد نقض حقوق بینالملل بشر دوستانه، به ویژه نقض مقررات کنوانسیونهای 1949 ژنو در تمام جنبههای آنها را محکوم میکند و خواستار قطع فوری کلیه عملیات نظامی علیه هدفهای غیر نظامی از جمله شهرها و مناطق مسکونی میباشد؛ 3 ـ حق آزادی کشتیرانی و بازرگانی در آبهای بینالمللی را تأیید میکند از کلیه کشورها میخواهد که این حق را محترم شمارند و از طرفهای مخاصمه میخواهد کلیه اقدامات خصمانه را در منطقه خلیجفارس از جمله خطوط دریایی، راههای آبی قابل کشتیرانی، تأسیسات بندری، پایانهها، تأسیسات دریایی دور از ساحل و کلیه بنادری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دریا راه دارند فوراً قطع کنند و به تمامیت ارضی سایر کشورهای ساحلی (خلیجفارس) احترام بگذارند؛ 4 ـ از دبیر کل درخواست میکند که با دو طرف (مخاصمه) در مورد راههای عملی شدن قطع مخاصمان و تأیید آن، از جمله امکان اعزام ناظران سازمان ملل مشورت کند و نتایج این مشورتها را به شورای امنیت گزارش نماید؛ 5 ـ از هر دو طرف میخواهد از هر اقدامی که ممکن است صلح و امنیت و همچنین دریانوردی در منطقه خلیج(فارس) را دچار مخاطره سازد خودداری کنند؛ 6 ـ بار دیگر از کلیه کشورهای دیگر میخواهد نهایت خویشتنداری را به عمل آورند و از هر اقدامی که ممکن است به تشدید و یا گسترش بیشتر منازعه منجر شود خودداری کنند و اجرای قطعنامه حاضر را تسهیل نمایند 7 ـ از دبیر کل درخواست میکند که در مورد اجرای فوری و مؤثر این قطعنامه با دو طرف (مخاصمه) مشورت کند. در تحلیل و بررسی قطعنامه 540 موارد زیر قابل توجه است: الف ـ عنوان قطعنامه همچنان اعلام وضعیت میان ایران و عراق است. ب ـ این قطعنامه نیز چون قطعنامههای قبلی به «توصیه نامه» شبیهتر است. ج ـ رعایت حق کشتیرانی با توجه به حملات شدید عراق به کشتیها و نفتکشها با این قطعنامه تضمین نمیشود. د ـ لزوم بررسی واقع بینانه علل جنگ در این قطعنامه قابل توجه است، امّا ذکر آن در قسمت مقدماتی قطعنامه بدون اشاره به مکانیسم اجرایی، آنرا فاقد ارزش نموده است. هـ ـ علت صدور این قطعنامه عمدتاً بخاطر گزارش هیأت اعزامی دبیر کل جهت بازرسی مناطق غیرنظامی مورد حمله عراق بود، با توجه به حجم حملات سنگین رژیم عراق، شورای امنیت بدون اشاره به محکومیت این رژیم خواهان توقف فوری کلیه عملیات نظامی علیه هدفهای غیرنظامی از جمله شهرها و مناطق مسکونی شد. اگر چه در بند 3 اجرایی قطعنامه 540 حق کشتیرانی و بازرگانی آنرا در آبهای بینالمللی مورد تأکید قرار داده است و از کلیه کشورها میخواهد که این حق را رعایت کنند و از طرفیت متخاصم میخواهد که بلافاصله به خصومتها در منطقه خلیجفارس من جمله خطوط دریایی، آبراههای قابل کشتیرانی، بنادر، پایانهها تأسیسات دور از ساحل و همه بنادری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دریا راه دارند پایان داده و به تمامیت ارضی کشورهای ساحلی احترام بگذارد. و همچنین در بند (5) از هر دو طرف میخواهد که از هر اقدامی که صلح و امنیت بینالمللی و همچنین حیات دریایی در منطقه خلیجفارس را در معرض مخاطره قرار میدهد خودداری ورزند. با این وجود رژیم عراق به حملات خود علیه کشتیهای تجاری و نفتکشها در خلیجفارس ادامه داد. تا اینکه دبیر کل در 11 دسامبر 1983 طی گزارشی به شورا از جمله با بیان موارد حمله به کشتیها از افزایش حملات ابراز نگرانی شدید کرد. شورای همکاری خلیجفارس که عملاً به حمایت از رژیم عراق علیه جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شده بودند در تاریخ 14 مه 1984 طی شکایتی به شورای امنیت خواستار گردید که شورا علیه تجاوز ایران و نقض حقوق کشتیرانی در خلیجفارس شدت عمل نشان دهد. شورای امنیت پس از بررسی شکایت در جلسه شماره 2546 مورخ 11/3/1363 یا 13 رأی موافق و دو رأی ممتنع (نیکاراگوئه و زیمباوه) قطعنامه 552 را به شرح زیر تصویب کرد. قطعنامه شماره (1984) 552 شورای امنیت، با بررسی نامه مورخ 21 مه 1984 نمایندگان بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارت متحده (S/16574 ) که نسبت به حملات ایران به کشتیهای بازرگانی در مسیر بنادر کویت و عربستان سعودی شکایت نموده بودند، با در نظر گرفتن اینکه کشورهای عضو متعهد شدهاند که با یکدیگر در صلح و حسن همجواری بر اساس منشور ملل متحد زندگی کنند، با تأکید مجدد تعهدات دول در مورد لزوم رعایت اصول و اهداف منشور ملل متحد، و نیز با تأکید بر اینکه کلیه کشورهای عضو متعهدند که در روابط بینالمللی خود از تهدید و یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر کشور خودداری ورزند، با توجه به اهمیت منطقه خلیج (فارس) در صلح و امنیت بینالمللی و نقش مؤثر آن در ثبات اقتصادی جهانی، با ابراز نگرانی عمیق نسبت به حملات اخیر به کشتیهای تجارتی در مسیر بنادر کویت و عربستان سعودی،با اعتقاد بر اینکه این حملات امنیت و ثبات منطقه را در معرض مخاطره قرار داده و آثار جدّی بر صلح و امنیت بینالمللی دارد، 1 ـ از کلیه کشورها میخواهد تا براساس حقوق بینالمللی حق کشتیرانی آزاد را رعایت کنند. 2 ـ حق کشتیرانی آزاد در آبهای بینالمللی و خطوط دریایی و کشتیرانی در مسیر کلیه بنادر و تأسیسات کشورهای ساحلی را که طرف مخاصمات نیستند مورد تأکید مجدد قرار میدهد. 3 ـ از کلیه کشورها میخواهد که تمامیت ارضی کشورهایی را که طرف مخاصمات نیستند محترم شمرده، نهایت خویشتنداری را از توسل به اقداماتی که ممکن است موجب افزایش مناقشه شود نشان دهند. 4 ـ حملات اخیر به کشتیهای بازرگانی را در مسیر بنادر کویت و عربستان سعودی محکوم میسازد. 5 ـ خواستار آن است که این حملات بلافاصله متوقف شده و از مداخله در کشتیرانی کشورهایی که طرف مخاصمه نیستند خودداری به عمل آید. 6 ـ تصمیم میگیرد که در صورت عدم رعایت آن قطعنامه، بار دیگر به منظور بررسی اقدامات مؤثر که منطبق با وخامت وضعیت باشد، جهت اجرای تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه مجدداً تشکیل جلسه دهد. 7 ـ از دبیر کل تقاضا دارد که در مورد پیشرفت اجرای این قطعنامه گزارش خود را تسلیم دارد. 8 ـ موضوع برای بررسی مجدد مفتوح است. بر این قطعنامه نیز ایرادهای متعددی وارد است از جمله اینکه علت صدور آن، به دنبال انتساب چند حمله به کشتیها به جمهوری اسلامی ایران ثابت نشده بود. حال آنکه در برابر حملاتی که عراق صراحتاً مسئولیت آن را به عهده گرفته بود، شورا عکسالعمل مناسبی نشان نداد. این موضع بر حق جمهوری اسلامی ایران بود که امنیت در خلیجفارس میبایست برای همه برقرار باشد، نه آنکه قائل به تفکیک و ترجیح گردیم. در مورد کاربرد نام ناقص خلیج به جای نام اصیل و تاریخی خلیجفارس در قطعنامه، که یک سند رسمی سازمان ملل متحد به شمار میرود عیبی بزرگ و خلاف عرف حقوقی به شمار میآید. از جمله ایراد وارد به قطعنامه 552 این است که روح و مفاد قطعنامه و تصریح محکومیت حملات اخیر به کشتیهای بازرگانی در مسیر بنادر کویت و عربستان چنین مستفاد میگردد که شکایت اعضای شورای همکاری خلیجفارس مورد تأیید شورای امنیت قرار گرفته است. لذا بدیهی است که این قطعنامه نمیتوانست کاملاً مورد قبول جمهوری اسلامی ایران واقع گردد ـ ضمن آنکه اندیشه آزادی رفت و آمد کشتیها در خلیجفارس مورد حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران بود. 5 ـ کاربرد سلاح شیمیایی یکی از اعمال زشت و ضدبشری ارتش عراق در جنگ تحمیلی، کاربرد وسیع و متنوع سلاحهای شیمیایی و میکروبی علیه رزمندگان اسلام بود. ناتوانی ارتش عراق در برابر حملات کوبنده نیروهای جان بر کف اسلام موجب شد که برخلاف کنوانسیون 1925 ژنو مبنی بر ممنوعیت کاربرد سلاحهای شیمیایی در کنار سایر سلاحهای مرگبار استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی را مورد توجه قرار دهد. ارتش عراق برای نخستین بار این سلاح در تاریخ 23 دی ماه 1359 در منقطه عمومی میمک علیه رزمندگان ما استفاده کرد تا میزان کاربرد آنرا مورد آزمایش قرار دهد و همچنین عکسالعمل محافل حقوقی و بینالمللی را محک بزند. هنگامیکه با مخالفت جدی و حتی واکنش ظاهری قدرتهای بزرگ واجه نشد بلکه از جهاتی پنهانی مورد حمایت و تجهیز این سلاح هم قرار گرفت و با جسارت بیشتری جنگافزارهای شیمیایی را علیه رزمندگان اسلام بکار میگیرد. بطوریکه استفاده از آن در منطقه عملیاتی خیبر در جزایر مجنون به سال 1362 و عملیات والفجر هشت در سال ششم جنگ تحمیلی در شبه جزیره فاو بسیار محسوس بود. سکوت معنیدار و بیتوجهی مجامع جهانی ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد موجب شد که صدام همانند سلاحهای متعارف از جنگافزارهای شیمیایی و بیولوژیک در جنگ علیه ایران استفاده کند، تا آنجا که طی هشت سال جنگ تحمیلی ارتش عراق قریب به 252 بار از سلاحهای شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و مردم بیپناه غیر نظامی استفاده کرده است که موجب شهادت بیش از هزار نفر و مصدوم شدن قریب به پنجاه هزار نفر از دلاوران مردان جبهه اسلام گردید . به اعتقاد کارشناسان، رژیم عراق از انواع مختلف گازهای سمی و شیمیایی علیه رزمندگان اسلام استفاده کرده است گازهای تاولزا و تحریک کننده اعصاب که حتی در جنگ جهانی اوّل هم بیسابقه بوده است. امّا سؤالی که همواره در ذهن میماند آن است که منابع تأمین کننده این سلاحها و نیز تشویق کنندگان رژیم عراق در کاربرد آن چه کشورهایی بودهاند؟ و چگونه باید با آنان برخورد اصولی و حقوقی شود؟ منابع تأمین کننده سلاحهای شیمیایی عراق اگر چه دلایل زیادی دال بر ارسال تسلیحات و تجهیزات شیمیایی از سوی کشورهایی نظیر: شوروی سابق، امریکا، یوگسلاوی سابق، بلژیک، چین، اسپانیا، ایتالیا و شیلی به کشور عراق وجود دارد امّا بطور عمده دو کشور آلمان و انگلستان منابع تأمین کننده تسلیحات شیمیایی عراق بودهاند. کشور آلمان تنها کشوری است که نه تنها اسناد الزامآور حقوقی دال بر ممنوعیت سلاحهای شیمیایی را امضاء کرده است بلکه بر اساس معاهده اصلاحی بروکسل، بازرسیهای سرزده را از صنایع شیمیایی خود، به وسیله آژانس کنترل تسلیحات اتحادیه اروپای غربی پذیرفته است. امّا با وجود این بنا به گزارش مجلّه آلمانی «اشترن» دادستانی آلمان در سال 1988 علیه چند شرکت آلمانی که متهم به ارسال و صدور تأسیسات شیمایی به عراق برای ساخت بمبهای شیمیایی بودند، اعلام جرم کرد و آنها را تحت تعقیب قرار داد. در این خصوص در سال 1987 در پی سیصد بازرسی دقیق از دفاتر دوازده شرکت آلمانی که مراکزشان در «هامبورگ» و «اشافبورک» و «شیفرستاف» و «اوفنباخ» است. تعداد زیادی مدرک و سند دالّ بر این صادرات غیرقانونی بدست آمد. مجلّه مزبور، در این زمینه گزارش داد که دادستانی آلمان توانسته است ضربه سنگینی بر گروهی از شرکتهای آلمانی که سالهای طولانی، مواد و تأسیسات شیمیایی، برای ساخت بمبهای شیمیایی به عراق صادر کردهاند وارد نماید. همچنین وزیر خارجه وقت انگلیس اعلام کرد، این کشور کلیه سلاحهای شیمیاییاش را در دهه 1950 از بین برد، امّا احتمال اینکه عراق بیش از این از انگلیس اسلحه شیمیایی دریافت کرده باشد وجود دارد. ولی در تاریخ اول اسفندماه سال 1364 یک منبع وزارت خارجه انگلیس فاش کرد انگلیس مقادیری مواد شیمیایی که در ساخت سلاحهای شیمیایی میتواند مورد استفاده قرارگیرد، به عراق صادر کرده است. مقامی دیگر از همین وزارت، در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در لندن گفت: «پس از اینکه روشن شد مواد صادر شده به عراق برای تولید کود شیمیایی. میتواند برای ساخت سلاحهای کشنده نیز به کار گرفته شود، دولت انگلیس مقررّات صادرات مواد شیمیایی به ایران و عراق را سختتر کرد. البته دامن سایر کشورهای غربی نیز به نوعی به این جنایت آلوده میباشد، امّا بدلیل منفور بودن کاربرد سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک در افکار عمومی جهان از قبول این قباحت خودداری میکنند. حتی سازمانهای بینالمللی بویژه اعضای شورای امنیت بخوبی از کاربرد سلاحهای شیمیایی عراق علیه ایران آگاه بودند ولی با سکوت معنیدار و عدم تصمیمگیری جدّی خود در جنایت رژیم عراق سهیم شدند. سرانجام ساز رسوایی آنها در تهاجم عراق به کشور کویت به صدا درآمد و با شکست عراق از نیروهای ائتلاف و خروج این کشور از کویت، کارشناسان سازمان ملل متحد ضمن بازدید از زرّادخانهها و کارخانههای عراقی به مواد شیمایی و جنگافزارهای سمّی و مهلک دست یافتند، و با این عمل خود صحت ادعای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر قربانی شدن توسط سلاحهای شیمیایی عراق را به اثبات رسانند. دلائل اثبات کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق دلائل ما در اینکه ارتش عراق در جنگ تحمیلی بطور گسترده از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است فراوان است، امّا در اینجا به اهم آنها میپردازیم: 1 ـ اعتراف کشورها و دولتها دولت و کشورها وقتی بعضی از متحدان رژیم عراق بارها اعلام کردهاند که عراق در جنگ با ایران از سلاحهای شیمیایی و میکروبی استفاده کرده است، که نمونههایی از آن عبارتند از: الف ـ دولت امریکا در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد، عراق را متهم کرد که در جنگ با ایران از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است و حتی در کنفرانس خلع سلاح ژنو اعلام کرد: وظیفه اسفانگیزی که بر عهده دارد این است که باید گزارش کند شواهد موجود، استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی را ثابت نموده است. ب ـ وزیر امور خارجه اتریش در کنفرانس خلع سلاح در وین (1367) اعلام کرد که دلائلی وجود دارد که عراق در جنگ با ایران از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است. ج ـ اعلامیه گروه حقوق بشر پارلمان انگلیسی با صراحت از کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق در جنگ با ایران خبر داد. پس از حمله عراق به کشور کویت اغلب کشورها و دولتها از این جنایت عراق پرده برداشتند. 2 ـ اظهارات دولتمردان عراقی به کاربرد سلاحهای شیمیایی در جنگ تحمیلی مسئولین دولت عراق بطور متناوب به کاربرد سلاحهای شیمیایی در جنگ علیه ایران اعتراف کردند که نمونهای از آن عبارتند از: الف ـ طارق عزیز در سال 1367 ضمن اعتراف به استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ با ایران با توجه به سرزنش کشورهای اروپایی از کاربرد سلاحهای شیمیایی اظهار داشت: کشورهای اروپایی خود سلاحهای شیمیایی در اختیار کشورهای جهان سوم قرار میدهند، امّا هنگام استفاده از این سلاحها بر سر قربانیان اشک تمساح میریزند. ب ـ وزیر امور خارجه عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در بُن، در پاسخ به یک سؤال آشکار اعلام کرد که دولت عراق از سلاحهای شیمیایی در جنگ با ایران استفاده نموده و استفاده خواهد کرد. ج ـ صدام حسین در ملاقاتی با وزیران خارجه عرب که برای برگزاری جلسهای در بغداد به سر میبردند، گفته است: که عراق در جنگ از سلاحهای شیمیایی استفاده جزئی کرده است. ادامه مطلب |